LEES, LEER EN IMPLEMENTEER

COPYCAT-GEDRAG: ALBERT HEIN VS COOLBLUE EN UITGEKOOKT VS VERS & KLAAR

oktober 31, 2024 - Pat Heesen

Je verwacht van grote bedrijven zoals Albert Heijn en Uitgekookt.nl – met hun grote budgetten en creatieve teams – dat ze briljante, originele ideeën ontwikkelen die de markt verrassen. Toch zie je steeds vaker dat er campagnes of productnamen ontstaan waarvan je denkt: “Hoe is dit ooit goedgekeurd?” Het lijkt soms zelfs alsof er geen moeite is gedaan om iets unieks te creëren, alsof een AI-bot simpelweg een bestaand, succesvol concept heeft gekopieerd. Het resultaat? De originele merken in dit geval Coolblue en Vers & Klaar moeten zich plotseling verdedigen tegen kopieën die hun merkidentiteit haast letterlijk weerspiegelen. 

Coolblue en Albert Heijn

Neem het recente voorbeeld van Coolblue en Albert Heijn. Coolblue is een geliefd Nederlands merk dat zich op eigen, humoristische wijze heeft gepositioneerd in de elektronicamarkt. Toen Albert Heijn echter de keukenapparatuurcollectie ‘Blue Home’ introduceerde, dacht ik even dat het een 1-aprilgrap was. De naam en het kleurgebruik lijken wel heel erg op die van Coolblue. Coolblue koos ervoor om de naamsverwarring en de copycat-trend bloot te leggen met een grappige, sarcastische reactie, een aanpak die meer impact had dan een juridische strijd ooit had kunnen hebben. 

Copycat Situaties: Ik Heb Het Zelf Meegemaakt 

Dit fenomeen is niet nieuw voor mij. Ik heb zelf iets soortgelijks ervaren met een merk waarvoor ik de marketing mag doen: Vers & Klaar. Dit merk werd in 2020 gelanceerd en ligt sindsdien bij Jumbo, met een duidelijke propositie voor verse, kant-en-klare maaltijden. Toch besloot de marktleider in de branche, Uitgekookt.nl – een bedrijf met honderden miljoenen omzet – hun hele positionering op te hangen aan onze merknaam en ons concept. Vers-en-klaar werd plots de kern van hun nieuwe merkstrategie, compleet met een slogan “aanschuiven maar” die nauwelijks afwijkt van ons originele concept “en nu genieten maar“. Op Nyenrode zou dit direct als plagiaat bestempeld worden… 

Dit soort verwarring had eenvoudig voorkomen kunnen worden met een simpele Google-zoekopdracht. Maar de drang om snel te scoren met een ‘nieuw’ concept woog blijkbaar zwaarder dan het respecteren van bestaande merken in de markt. Als eerste merk sta je dan voor het dilemma: ondernemen we actie, of laten we het gaan? 

COPYCAT-GEDRAG: ALBERT HEIN VS COOLBLUE EN UITGEKOOKT VS VERS & KLAAR

Het Vraagteken van Originaliteit en Strategie 

Het is onbegrijpelijk dat merken met diepe zakken en uitgebreide marketingafdelingen toch de fout in gaan op zo’n basisniveau. Originaliteit is niet alleen cruciaal om je eigen identiteit in de markt te vestigen; het respecteren van bestaande merken voorkomt ook verwarring onder consumenten. Kies je voor een kopieerstrategie, dan verlies je uiteindelijk aan geloofwaardigheid en vertrouwen omdat consumenten zien dat je eigen ideeën blijkbaar ontbreken. 

Grote bedrijven zoals Albert Heijn en Uitgekookt lijken soms te vergeten dat het bouwen van een sterk merk vraagt om respect voor de markt en voor concurrenten, net als aandacht voor het unieke verhaal dat je als merk wilt vertellen. Nadat ik hierover contact had met de marketingdirecteur van Uitgekookt, besloot ik het los te laten. Alhoewel… ik zag dat ze op zoek zijn naar een nieuwe CMO – is 1+1 dan 2?

Coolblue maakte er een grap van, maar stel dat het andersom was geweest; hadden Uitgekookt of Albert Heijn het dan ook laten gaan of juist een leger aan advocaten ingeschakeld? Food for thought…

Een Oproep tot Meer Creativiteit en Respect 

Coolblue laat zien dat er humoristische en sympathieke manieren zijn om op copycats zoals Uitgekookt en Albert Heijn te reageren, maar het zou toch niet nodig moeten zijn. In een markt die bol staat van slimme, creatieve mensen en enorme budgetten, is het essentieel dat marktleiders originele ideeën ontwikkelen die passen bij hun identiteit en de markt waarin ze opereren. 

Laten we hopen dat bedrijven zoals Uitgekookt en Albert Heijn in de toekomst met meer zorgvuldigheid kijken naar bestaande merken, concepten en namen – zoals Vers & Klaar en Coolblue – en met iets unieks komen dat hen echt onderscheidt en de rest van de markt inspireert, in plaats van een copycat-stempel te krijgen. 

 

06 - 23 65 34 88