EEN VISIE STATEMENT: DE GIDS NAAR TOEKOMSTIG SUCCES
Een visie en visionair klinkt mysterieus en mythisch, maar wat is visie? Mensen met visie hebben een beeld van hoe iets in de toekomst zal zijn. Visionairs zijn mensen met een open geest die grotere doelen zien, denk aan Walt Disney en Steve Jobs. Allebei mensen die op een andere manier dachten. In lijn daarmee is voor mij de ultieme marketing uiting gebaseerd op visie, de “Think Different” reclame van Apple uit 1997. De campagne bestond uit korte clips met voice-overs van Richard Dreyfuss en Steve Jobs. Deze voice-overs prezen persoonlijkheden als Albert Einstein, Mahatma Gandhi, Martin Luther King Jr., en andere baanbrekende denkers en doeners. De boodschap was dat degenen die anders denken en de status quo uitdagen, de wereld veranderen.
Een visie is een belangrijk onderdeel van het merkfundament in de Path Marketing Methode. Het bepalen van de drijfveer, missie, visie en kernwaarden van jouw merk is de eerste stap die we zetten op het pad naar een sterk merk. Laten we in deze blog duiken in wat een visie statement is, waarom het een rol speelt in de merkstrategie, hoe je er een ontwikkelt, en we sluiten af met inspirerende voorbeelden van bedrijven die de kunst van visionair denken hebben omarmd.
wat is een visie statement?
Een visie statement is een beschrijving van hoe de wereld eruit zou kunnen zien als je alles bereikt wat je zou willen bereiken op de langetermijn en welke aspiraties je hebt als merk. Het visie statement fungeert als de magische lens waardoor een merk de weg naar succes kan laten zien en biedt een duidelijk beeld van waar het merk naar streeft en de rol die het daarin kan spelen. Het gaat over de impact die je zult hebben op het leven van je klanten.
Een goed geformuleerde visie overstijgt de dagelijkse activiteiten en geeft richting aan de strategieën en beslissingen van een bedrijf. Het fungeert als een inspirerende gids die de koers van de organisatie bepaalt en een diepere betrokkenheid bevordert, zowel intern bij medewerkers als extern bij klanten.
hoe ontwikkel je een visie statement?
Het ontwikkelen van een visie statement is een belangrijk proces dat de toekomstige richting en langetermijndoelen van een merk definieert. Belangrijk is dat je uitgaat van de fundamentele waarden en overtuigingen van jouw merk en nadenkt over wat echt belangrijk. Formuleer jouw visie op een manier die gemakkelijk te onthouden is. Om op weg te komen stel jezelf de volgende vragen:
- Als je alles perfect zou uitvoeren waar je van droomt, hoe zouden mensenlevens dan verschillen? Hoe zou jouw merk de wereld veranderen?
- Hoe ziet die ideale toekomst eruit over zes maanden, een jaar en meerdere jaren verder?
- Wat als je jouw merk zo ver zou brengen als je je maar kunt voorstellen, hoe ziet dat eruit?
Door deze vragen te beantwoorden, kun je jouw visie statement ontwikkelen dat richting geeft en een inspirerende leidraad vormt voor toekomstige activiteiten. Maar houd het beknopt, formuleer de visie in een paar zinnen. Het moet krachtig en gemakkelijk te onthouden zijn. En vergeet niet jouw team erbij te betrekken, een sterk visie statement komt tot stand met input en betrokkenheid van het hele team.
visie statement
voordelen
- Richtinggevend: Het biedt een vaststaande koers voor een merk en geeft een duidelijke richting voor de toekomst.
- Inspirerend: Het inspireert mensen en creëert een gevoel van betrokkenheid, waardoor ze gemotiveerd worden om bij te dragen aan het grotere doel.
- Verbindend: Het fungeert als een aantrekkelijk element voor klanten, die zich aangetrokken voelen tot een merk met een duidelijke visie.
- Strategische Besluitvorming: Het bevordert langetermijnfocus in strategische besluitvorming en helpt bij het filteren van kortetermijndoelen.
- Onderscheidend: Het kan fungeren als een onderscheidend kenmerk, waardoor een merk zich onderscheidt van de concurrentie.
nadelen
- Mogelijk te abstract: Soms kunnen visie statements te abstract zijn, waardoor het moeilijk wordt om ze in concrete acties te vertalen.
- Niet voor iedereen: Wat inspirerend is voor het een, is dat mogelijk niet voor een ander. Het kan moeilijk zijn om een universeel inspirerende visie te creëren.
- Niet Dynamisch: Als het niet regelmatig wordt herzien, kan een visie statement verouderd raken en de veranderende marktomstandigheden niet weerspiegelen.
- Operationele Implementatie: Het succesvol omzetten van een visie in dagelijkse activiteiten kan een uitdaging zijn.
- Potentiële Desillusie: Als de werkelijkheid niet overeenkomt met de visie, kan dit leiden tot desillusie en verminderde betrokkenheid bij medewerkers.
voorbeelden van bedrijven met goede visie statements
- Marriott International: “To be the World’s Favorite Travel Company.”
- Google: “To provide access to the world’s information in one click.”
- Tesla: “To create the most compelling car company of the 21st century by driving the world’s transition to electric vehicles.”
- Disney: “To make people happy.”
- Coca-Cola: “To craft the brands and choice of drinks that people love, to refresh them in body & spirit.”
leid je merk naar nieuwe hoogten met een sterk visie statement
Je hebt nu een dieper begrip van hoe een krachtige visie de richting van een merk bepaalt en een onmisbare rol speelt in jouw merkstrategie. Het is tijd om zelf de magie van een inspirerende visie te ervaren. Creëer een visie die inspireert en betrekt.
Heb je vragen of hulp nodig, neem vandaag nog contact op om te kijken hoe ik jou kan helpen met jouw visie statement:
E-mail: patrick@pathmarketing.nl Telefoon: 06-23653488 (De beller is sneller!)
Cheers,
Pat H.