LEES, LEER EN IMPLEMENTEER

HET MESSAGE HOUSE: BOUWEN AAN JOUW BOODSCHAP

augustus 29, 2024 - Pat Heesen

Het belang van effectieve communicatie is cruciaal in de snel evoluerende marketingwereld. Het Message House is een krachtige tool die helpt een stevig fundament te leggen onder jouw communicatiestrategie. Ik heb het Message House Framework met groot succes gebruikt toen ik verantwoordelijk was voor de marketingcommunicatie van een groot aantal hotels bij Marriott International. Ik ben in die periode volledig overtuigd geraakt van de kracht van het Message House omdat het een simpel maar bijzonder effectief model is om alle monden dezelfde kant op te laten praten en zo consistentie in de communicatie te creëren.

wat is het message house? 

Het Message House is een strategisch framework dat de basis legt voor alle communicatie-inspanningen van een merk. Een Message House brengt verschillende boodschappen samen onder een dak en zorgt voor samenhang. Het is als een huis waarin de merkessentie fungeert als het dak waar alles onder valt, ondersteund door pilaren van ondersteunende boodschappen op basis van een vertaling van de merkwaarden naar klantbeloftes met een fundament van “proof points” in de vorm van oplossingen die jouw merk biedt. 

waarom is het message house relevant? 

Een duidelijke en consistente boodschap is essentieel in een tijd waarin consumenten worden overspoeld met informatie. Het Message House zorgt ervoor dat iedereen in de organisatie weet wat te zeggen en schrijven over de onderneming, omdat iedereen op eenvoudige wijze inzicht krijgt in de essentiële kernboodschappen. Het bevordert de samenhang in de communicatie en voorkomt dat iedereen zijn eigen versie van het verhaal creëert. Het Message House biedt structuur en cohesie aan je communicatie, wat resulteert in een krachtige, consistente en on-point boodschap. 

hoe ontwikkel ik mijn message house? 

Stap 1: Definieer je kernboodschap

Identificeer de essentie van je merk, de klant/waarde propositie kan daar enorm bij helpen. Voor welke missie en visie sta je en wat wil je overbrengen? De merkessentie is een van de lastigste elementen van de marketingstrategie, de grote uitdaging is, hoe de kernboodschap te vatten in een kort krachtig narratief. 

Stap 2: Bouw je pilaren

Ondersteun je kernboodschap met ondersteunende boodschappen van klantbeloftes die je merk versterken en duidelijk maken hoe je waarde creëert voor de klant. 

Stap 3: Het fundament van “Proof Points”

Alles rust op een stevig fundament van bewijsvoering, waarbij de nadruk ligt op de producten en oplossingen die jouw bedrijf te bieden heeft. 

het message house

voordelen

  • Cohesie: Het creëert een samenhangende boodschap over verschillende kanalen. 
  • Herkenbaarheid: Een consistente boodschap maakt je merk gemakkelijker herkenbaar. 
  • Impact: Een goed gestructureerde boodschap heeft meer impact bij je doelgroep. 

nadelen

  • Rigide indien verkeerd gebruikt: Als niet flexibel gebruikt, kan het leiden tot stijfheid in de communicatie. 
  • Tijd-intensief: Het opzetten van een volledig Message House vereist tijd, analyse en kunde. 

Het pad naar jouw Message House

Laten we samen jouw Message House bouwen. Twijfel niet en neem vandaag nog contact op om te kijken hoe ik jou kan helpen met je marketinguitdagingen: 

E-mail: patrick@pathmarketing.nl Telefoon: 06-23653488 (De beller is sneller!) 

Cheers, 

Pat H. 

06 - 23 65 34 88