“Branding is the art of differentiation”
- David Brier -
- David Brier -
Of je nu tandarts, Horecabedrijf of zzp-er bent, iedere ondernemer in het middel- en kleinbedrijf heeft baat bij het ontwikkelen van een goede merkstrategie. Binnen de Path Marketing Methode ontwikkelen we samen een op groeigerichte merkstrategie door het definiëren van het merkfundament, de merkidentiteit en de merkpositionering.
De essentie van een merkstrategie is, het merk te onderscheiden van de concurrentie door vertrouwen en relevatie te creëren bij jouw doelgroep. Een goed doordachte merkstrategie geeft richting aan je marketing- en bedrijfsstrategie. Samen bouwen we een consistent en aantrekkelijk merk dat jouw zichtbaarheid, leads en omzet laat groeien.
“Ik heb altijd de focus gelegd op het bouwen van vertrouwen. Mensen kiezen voor een merk en zijn bereid daar meer voor te betalen, als ze erop vertrouwen dat het beter is. Het gaat om “loyalty beyond reason” creëren. Dit doe je door te laten zien wie je bent, wat je doet en zegt op een consequente manier gedurende een langere periode. Denk aan Coca-Cola of Mc Donalds”
Zoals je een huis niet kunt bouwen zonder fundament, kun je een succesvol bedrijf niet bouwen zonder merkfundament. Een goed merkfundament geeft richting aan al jouw commerciële activiteiten. Het is een essentiële stap die jouw verhaal vertelt op een aantrekkelijke manier. In de Path Marketing Methode bouwen we het merkfundament op de volgende pilaren:
“Uit ervaring weet ik dat niet iedereen het belang van een sterk merkfundament ziet. De waarde komt ook niet uit het opschrijven, maar uit hoe het gebruikt wordt binnen jouw organisatie. Ik vraag me af hoe je consistentie in je communicatie creëert als je de basis niet goed definieert.”
Je merkidentiteit is het “gezicht” van je merk en je eerste kans om een verbinding met je doelgroep te creëren. Het laat je doelgroep in één oogopslag weten wie je bent. Als ondernemer wil je zichtbaar zijn op een herkenbare en onderscheidende wijze, de volgende elementen bepalen de merkidentiteit:
“Een naam is een naam, een logo is een logo. Belangrijk, maar het is vaak geen “make or break” bij de klant en heeft een hoge “I like/don’t like factor”. De manier waarop en de consistentie waarmee de merkidentiteit wordt gebruikt is naar mijn mening belangrijker dan het wat.”
Merkpositionering draait in essentie om hoe jouw merk zijn unieke waarde communiceert op een manier die jouw klanten gemakkelijk kunnen begrijpen. Het stelt jouw bedrijf in staat zich te onderscheiden van concurrenten. Deze differentiatie helpt aandacht voor jouw product te krijgen, de toegevoegde waarde te communiceren en de prijs te rechtvaardigen. In de Path Marketing Methode ontwikkelen we samen jouw merkpositionering door de volgende elementen te benoemen:
“Het doel van het merkpositioneringproces is het vinden van je eigen plek in de markt door te kijken naar wat je doet, voor wie en wat je uniek maakt. Super belangrijk omdat het de basis vormt van wat je communiceert op jouw kanalen.”